عکس بازیگران

جدیدترین عکس بازیگران ایرانی و خارجی

عکس بازیگران

جدیدترین عکس بازیگران ایرانی و خارجی

عکس بازیگران, عکس بازیگران زن, عکس بازیگران زن, عکس بازیگران خارجی, بیوگرافی هنرمندان, عکس هنرمندان

  • ۰
  • ۰

شرایط اهدای خون

برای آنکه شما بتوانید خون خود را اهدا کنید باید واجد شرایطی باشید که بواسطه آن ؛اهدای خون؛نه برای سلامتی بدن شما عوارضی داشته باشد ونه برای فردی که قرار است خون شما به وی تزریق گردد.


شرایط عمومی اهدای خون به قرار زیر هستند:
1 - ارائه کارت شناسایی عکس دار توسط داوطلب اهداخون
2- حداقل سن 17 سال و حداکثر 65 سال.چنانچه اولین نوبت اهدا خون می باشد حداکثرسن جهت اهدا 60 سال است.
3- حداقل وزن 50کیلو گرم.
4-رعایت فاصله زمانی حداقل 8 هفته بین دو نوبت اهدای خون؛با این شرط که دفعات اهدا ی خون از 4 بار در سال تجاوز ننماید.البته بهتر است آقایان با فواصل 3 ماهه ؛و خانمها با فواصل 4 ماهه نسبت به اهدای خون اقدام نمایند.


5-تندرستی ؛بدان معنی که علاوه بر احساس سلامتی؛توانایی انجام فعالیتهای معمول زندگی خود را داشته باشید.خوب است بدانید ؛که در رابطه با اهدای خون؛حتی یک فرد دیابتی یا مبتلا به پرفشاری خون ؛که بیماری وی تحت کنترل و در سیر درمان قرار داشته باشد نیز تندرست محسوب می شود.

 

-اهداکنندگان طی 6-4 ساعت قبل از اهدای خون ،غذامیل کرده باشند.
- اهداکنندگان مراجعه به دندانپزشکی نداشته باشند.
- اهداکنندگام مبتلا به سرماخوردگی یاگلودرد نباشند.
- اهداکنندگان طی یکسال گذشته بستری در بیمارستان یاجراحی نداشته باشند.
- اهداکنندگان طی یکسال گذشته تزریق خون ،واکسیناسیون یاتزریق هورمون رشدنداشته باشند.


درصورتیکه اهداکنندگان از دارویی استفاده می کنند دررابطه با مواردزیرباپزشک مشورت کنند:
*چه دارویی و به چه علت مصرف کرده اید؟
*آیا دوره کامل دارو را مصرف کرده اید؟
*چه زمانی مصرف دارو به پایان رسیده است؟
*آیا آسپرین یا داروی حاوی آسپرین مصرف کرده اید؟ چه زمانی ؟
*آیا داروهای آنتی بیوتیک خوراکی یا تزریقی مصرف نموده اید؟


-اهداکنندگان طی یکسال گذشته حجامت ،خالکوبی ،الکترولیزطب سوزنی یاسوراخ کردن گوش یا آندوسکوپی نداشته باشند.

-در صورتیکه مبتلا به بیماری خاص مثل قلبی-عروقی-مغزی -نخاعی -گوارش -تیروئید-خونی -متابولیک -کلیوی -ریوب -اتوایمیون - دیابت -روماتیسم -تب روماتیسمی واختلالات انعقادی می باشیدبا پزشک مشورت فرمائید.


- درصورتیکه طی یکسال گذشته سفر به مناطق مالاریاخیز داشته ایدبمدت یک سال از اهدای خون معاف می باشید.
-اهداکنندگانی که طی 12ماه گذشته تشخیص سوزاک یاسیفلیس برای آنها گذاشته شده است از اهدای خون بمدت 12 ماه معاف هستند.
-درصورتیکه رفتارهای مخاطره آمیزداشته اید (روابط جنسی پرخطر-اعتیادتزریقی -اقامت درزندان )باپزشک مشورت نمائید.

 

اهدای خون,شرایط اهدای خون,حداقل سن برای اهدای خون

 
مراحل اهدای خون
1- ثبت نام : شامل ثبت مشخصات فردی شما نظیر نام , سن, ملیت, آدرس و …
2- غربالگری پزشکی : شامل مصاحبه پزشک و انجام معاینات ساده (اندازه گیری وزن, فشار خون, نبض و درجه حرارت بدن) با هدف تایید صلاحیت پزشکی شما برای اهدای خون.
دراینجا پرسش هایی از طرف پزشک, در مورد تاریخچه سلامتی و بیماری های قبلی شما مطرح می شود که پاسخگویی دقیق و صحیح به این سئوالات, منجر به ارتقای سلامت خون های اهدایی و حفظ سلامت خود شما , در حین اهدای خون خواهد گردید.


3-آزمایشات کم خونی و غلظت خون: با نظر پزشک مستقر در واحد اهدای خون, آزمایشات ساده ای برای اندازه گیری هموگلوبین خون شما و همچنین غلظت آن انجام می گیرد.
4- خودحذفی: در این مرحله شما از طریق مطالعه جزوات ویژه خود حذفی وراهنمایی های پزشک معاینه,از مواردی که سلامت خون و فرآورده های خونی را به خطر می اندازد مطلع خواهید شد تا در صورت هرگونه شکی در مورد سلامت خونتان,از اهدای خون انصراف نمایید.


5- خونگیری : شامل استریل کردن ناحیه چین آرنج می باشد. کل مرحله خونگیری از زمان خوابیدن شما روی تخت تا خارج کردن سوزن خونگیری , حدود 10 تا 20 دقیقه طول می کشد.
6-نیرو بخشی : شامل دقایقی استراحت همراه با مراقبت کادر پزشکی ازشما و پذیرایی مختصر با آب میوه و شیرینی است.


توصیه های پس از اهدای خون
• بعد از اهدای خون به مدت 10 تا 15 دقیقه بر روی تخت خونگیری استراحت کنید. به راهنمایی های کارشناسان توجه داشته , قبل از اجازه ایشان از تخت خونگیری بلند نشده و محل خونگیری را ترک نکنید.


• به هنگام بلند شدن, از تخت بعنوان تکیه گاه استفاده نکنید و با تکیه بر دستی که از طریق آن خون اهدا کرده اید بلند نشوید. 
• بعد از استراحت, پذیرایی مختصری با شربت و شیرینی انجام می شود که اولاً با تطابق بدن شما با حجم خونی که اهدا کرده اید کمک می کند و دوم آنکه بعد از اهدای خون, باعث توقف بیشتر شما برای دقایقی دیگر , در محل خونگیری می شود . که زمانی مناسب برای مراقبت های پزشکی و انتقال توصیه های بهداشتی توسط کارشناسان  به شما فراهم می سازد.


• بعد از اهدای خون می توانید بلافاصله به کار و زندگی روزمره خود برگردید و حتی می توانید فعالیتهای بدنی روزانه , نظیر پیاده روی را نیز انجام دهید. منوط به آنکه تا 24 ساعت به دستی که از طریق آن خونگیری انجام شده است, فشار وارد نکنید و از انجام کارهای سنگین و بلند کردن اجسام سنگین بپرهیزید , تا ناحیه سوزن دچار کبودی و یا خونریزی نشود.


• تا 24 ساعت اقدام به انجام ورزش (بغیر از پیاده روی) و تمرینات بدنی سنگین نکنید.
• در صورتیکه خلبان وخدمه پروازی هواپیماهای مسافری ،خلبانان وخدمه پروازی جنگی ،رانندگان جرثقیل وکلیه وسایط نقلیه سنگین وغواصان ،کسانیکه درآتش نشانی کارمی کنند ،ورزشکارانی که ورزش سنگین وحرفه ای انجام می دهند ،افرادیکه از نردبان بالا میروند یا درساختمانهای مرتفع روی داربست کارمی کنند،رانندگان قطاروکوهنوردان بایدحداقل 24-12 ساعت بین اهدای خون و برگشت به کار وشغل شان فاصله باشد.


• تا چند ساعت, برچسبی را که در محل ورود سوزن خونگیری زده شده است بر ندارید .
• در طی 24 ساعت آینده و بویژه 2 ساعت اول , مایعات بیشتری صرف کنید.

• بعد از اهدای خون , مصرف اضافی هیچ گونه مواد غذایی مکمل و مقوی ضرورت ندارد, و حجم و سلولهای خون شما بطور خودکار جایگزین می شود. بهر حال در صورتی که تمایل دارید سلولهای خونی شما سریعتر جبران شود, مصرف محدود قرص های حاوی ترکیبات آهن و ویتامین ث در طی روزهای بعد از اهدای خون , با مجوز پزشک مستقر در واحد اهئای خون و با میزانی که ایشان تعیین می کند, بلامانع است. باید دانست که حجم مایع خون اهدایی شما در طی 24 ساعت , و تعداد گلبولهای قرمز خون شما نیز حداکثر در عرض 2-4 هفته , توسط بدن شما جبران می شود.


• اگر سیگاری هستید , حداقل تا یک ساعت پس از اهدای خون سیگار نکشید.
• ممکن است بعداً مقداری کبود شدگی جزئی در ناحیه ورود سوزن ایجاد شود , که بدلیل جمع شدن اندکی خون, در بافت های اطراف محل خونگیری می باشد . جای نگرانی نیست چون این کبودی در عرض 2-3 روز ,خودبخود بر طرف خواهد گردید .


• اگر از محل خونگیری , هر گونه خونریزی مشاهده گردید, کافی است دست خود را بالا نگه داشته و به کمک یک گاز استریل و یا پارچه های تمیز و با نیروی برآمدگی گوشتی کف دست خود به آن فشار آورید , تا خونریزی متوقف شود. در صورت ادامه یافتن خونریزی , به پایگاه اهدا خون مراجعه کنید.


• اگر در طی روز یا روزهای بعد, در ناحیه ورود سوزن خونگیری دردی احساس کردید, در صورت نیاز می توانید مسکن های معمولی نظیر استامینوفن و یا بروفن استفاده کنید( بروفن با با شکم خالی مصرف نکنید). اگر درد شدید بود به پایگاه انتقال خون مراجعه کنید.
• اگر در طی 2 هفته پس از اهدای خون ,‌دچار هر نوع بیماری عفونی شدید, حتماً به پایگاه انتقال خون اطلاع دهید.شاید لازم باشد تا از ورود خون اهدایی شما به چرخه مصرف خون جلوگیری شده و یا آزمایشات تکمیلی بطور رایگان توسط سازمان انتقال خون بر روی خون شما انجام شود.

 

اهدای خون,شرایط اهدای خون,حداقل سن برای اهدای خون

 

 • اگر در طی 6 ماه پس از اهدا خون, دچار یرقان و یا هر نوع بیماری عفونی منتقله از راه خون و تماس جنسی نظیر ایدز, سیفلیس و… شدید , حتماً پایگاه انتقال خون را در جریان قرار دهید.
• عده ای از اهدا کنندگان , در مورد کاهش وزن بواسطه اهدای خون سئوال می کنند.باید دانست که با اهدای خون, تا نیم کیلو گرم از وزن بدن بطور موقت کم می شود که مربوط به حجم خون اهدا شده است و این کاهش خفیف وزن م بلافاصله با مصرف آبمیوه و شیرینی و یا مصرف غذا در همان روز جبران می شود.


• بر روی خون اهدایی شما به طور روتین آزمایشاتی با هدف ردیابی بیماری های منتقله از راه خون , نظیر ایدز, هپاتیت,سیفلیس و… نیز تعیین گروه خونی انجام می شود , و نتیجه حاصله , در قالب کارت خون , به آدرس شما ارسال می شود. اطفاً در مراجعه های بعدی خود به پایگاه های اهدای خون, کارت خون قبلی خود را بهمراه بیاوریدو در صورتی که به هر دلیلی کارت خون به دست شما نرسید,حتماً با پایگاه اهدای خون تماس بگیرید, تا رد صورت لزوم, کارت المثنی صادر شود.


انواع اهدا خون
1 - اهدا خون غیرخودی (آلوژنیک )

- اهدا خون خودی (اتولوگ )
انواع اهداکنندگان اهدا خون غیرخودی (آلوژنیک ) :
الف – اهداکنندگان پولی : این افراد در ازای دریافت پول خون اهدا می نمایند. از آنجاییکه این افراد ممکنست به خاطر دریافت پول به سوالات مربوط به رفتارها وسلامت خود پاسخ صحیح ندهند نمی توانند بعنوان منبع تامین خون سالم معرفی شوند.


ب – اهداکننده جایگزین/فامیلی:این افراد در زمانی که خون آنها مورد نیز یکی از اعضاء خانواده یا آشنایان می باشد خون اهدا می نمایند .این افراد ممکنست به خاطر تحت فشار بودن از طرف اعضای خانواده ویا نگرانی برای خود بیمار به سوالات پاسخ صحیح ندهند و باعث انتقال آلودگی به فرد گیرنده خون شوند. همچنین بستگان بیمار نیازمند به خون ممکن است افرادی را با پرداخت پول تشویق به اهدای خون به جای خود نمایند.


ج – اهداکنندگان داوطلب: این افراد به صورت کاملا داوطلبانه وبدون در نظر گرفتن پاداش مادی خون خود را اهدا می نمایند.انگیزه اصلی این افراد کمک به دیگران است. دلایل اندکی جهت پنهان کردن اطلاعات مربوط به آن بخش از سلامت و روش زندگی فرد که آنهارا برای اهدای خون به طور موقت نامناسب می نماید دارند وخون سالمتری را می توانند اهدا کنند.

 

اهداکنندگان داوطلب به سه گروه تقسیم می شوند :
- اهداکننده بار اول : اهداکننده ای است که برای اولین بار به مراکز اهدای خون مراجعه کرده وسابقه هیچگونه اهدای خونی ندارد .
- اهداکننده با سابقه : به اهداکننده ای اطلاق می شود که سابقه اهدای خون را دارد ولی از آخرین باری که اهدای خون نموده بیش از یکسال می گذرد. این تعریف در بر گیرنده اهداکنندگانی است که در سال کمتر از 2 بار خون اهدا می نمایند.
- اهداکننده مستمر : اهداکننده ای که سالانه حداقل دو بار خون اهدا می کند.

 

 فردا دیراست همین امروز به جمع اهداکنندگان مستمر سازمان انتقال خون بپیوندید.
آیا می دانید که :
- هر3 ثانیه ،یک بیمار نیاز به خون و فراورده های آن پیدا می کند.
- از هر 3نفر یک نفردرطول زندگی نیاز به خون پیدا می کند.
- یک واحدخون اهدایی شما که فقط اندکی از خون موجود در بدن شماست می تواند جان 3 نفررا از مرگ حتمی نجات دهد.

 

با اهدای خون مستمر در بازه‌های زمانی استاندارد می‌توانید علاوه بر به دست آوردن سلامتی از ابتلا به بیماری هایی چون سرطان کبد و پانکراس ایمن بمانید. همچنین اهدای خون در بهبود سلامت قلب و عروق و کاهش وزن بسیار موثراست.

اهدای خون همه روزه باعث نجات جان میلیون‌ها نفر در دنیا می‌شود، با وجود تلاش‌های پزشکی برای تولید خون مصنوعی یا سایر روش‌های جایگزین هنوز خون طبیعی انسان تنها راهکار برای حفظ سلامت انسان‌ها و جلوگیری از مرگ در اثر خونریزی، اعمال جراحی، تروما یا برخی بیماری‌های خونی است.

مهم ترین نکته در انتقال خون اطمینان از سلامت فرد اهدا کننده خون است تا از انتقال ناخواسته بیماری از اهدا کننده به گیرنده خون جلوگیری شود. با وجود انجام تمامی آزمایشات طبی برای اطمینان از صحت و سلامت خون اهدایی، خود فرد اهدا کننده باید از سلامت خود آگاهی و اطمینان کامل داشته باشد.

به مناسبت روزجهانی اهدای خون؛ مزایای اهدای خون برای سلامتی بدن
افرادی که دچار بیماری هایی همچون ایدز، هیپاتیت، ابولا و سایر بیماری‌های خطرناک قابل انتقال از طریق خون هستند نباید خون اهدا کنند؛ از جمله مزایای سلامتی اهدای خون به تفضیل می‌توان موارد زیر را نام برد.

1-جلوگیری از بروز خطر هموکروماتوز


هموکروماتوز نوعی عارضه سلامتی است که به علت جذب بیش از حد آهن توسط بدن ایجاد می‌شود. این عارضه علل ارثی یا ژنتیکی دارد یا ممکن است در اثر کم خونی یا اختلالات دیگر ایجاد شود. اهدای منظم می‌تواند در کاهش مقدار اضافی آهن خون کمک کند و به این ترتیب از بروز این عارضه در افراد جلوگیری کند.

 2-ضد سرطان

اهدای خون همچنین می‌تواند در کاهش خطر ابتلا به انواع سرطان موثر باشد. با اهدا کردن خون پاکسازی می‌شود و مواد سمی و ایجاد کننده سرطان دربدن تا حد زیادی تولید نمی‌شوند.

 

به مناسبت روزجهانی اهدای خون؛ مزایای اهدای خون برای سلامتی بدن

 

3-سلامت قلب و کبد

اهدای خون در کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و کبدی ناشی از میزان زیاد آهن در بدن مفید است. داشتن رژیم غذایی غنی از آهن به ویژه پروتئین‌های حیوانی می تواند سطح آهن در بدن را افزایش دهد و از آنجایی که تنها مقادیر محدودی می تواند جذب بدن شود، آهن اضافی در قلب، کبد و پانکراس ذخیره می شود که این خود مسبب ابتلا به سیروز و نارسایی کبد، آسیب به پانکراس و یا اختلالات قلبی مانند ریتم نامنظم قلب است. اهدای منظم خون کمک می‌کند تا سطح نرمال آهن خون حفظ شود و در نتیجه ریسک ابتلا به بیماری‌های مختلف کاهش پیدا کند.

4-کاهش وزن

اهدای خون منظم سبب کاهش وزن اهدا کنندگان می‌شود. به همین سبب افراد چاق یا دارای اضافه وزن می‌توانند از اهدای خون به عنوان یک روش کمک درمانی برای کاهش وزن خود بدون هیچ خطر سلامتی استفاده کنند تا خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی در آن‌ها کاهش پیدا کند.

5-ساخت گلبول‌های جدید خونی

پس از اهدای خون، بدن شروع به فعالیت برای پرکردن گویچه‌های خونی و تامین مقدار مورد نیاز خون بدن می‌کند که این سبب تولید سلول‌های جدید خونی و کمک به افزایش سلامت بدن می‌شود.

 

به مناسبت روزجهانی اهدای خون؛ مزایای اهدای خون برای سلامتی بدن

6-معاینه و تست رایگان قبل از اهدای خون

قبل از اهدای خون پرستار یا پزشک به مشاوره سلامتی فرد می‌پردازد، در نتیجه فرد یک چکاپ رایگان شده وضعیت سلامت او مورد بررسی قرار می‌گیرد.

7-احساس خوب انجام یک عمل انسان دوستانه

اهدای خون سبب نجات جان زندگی هزاران نفر می‌شود و انجام این کار باعث ایجاد حسی خوب در فرد، افزایش مقبولیت اجتماعی، دریافتکارت اهدای خون و خدمات پزشکی ویژه برای خود فرد و اعضای خانواده او در شرایط اورژانسی و صد‌ها فایده و سود دنیوی و اخروی می‌شود.

به مناسبت روزجهانی اهدای خون؛ مزایای اهدای خون برای سلامتی بدن
برای اهدای خون  چه باید کنید؟


ابتدا درخصوص مسائل سلامت خود با پزشک مشاوره انجام دهید و با صلاحدید او این کار را انجام دهید. با خود خوراکی‌های شیرین و نیز یک همراه داشته باشید، لباس آزاد و راحت بپوشید، از خوردن هر نوع قرص و دارو چند روز مانده به اهدای خون پرهیز کنید و پس از اتمام خونگیری خوراک مغذی حاوی پروتئین مصرف و مدتی استراحت کنید.


بهترین سن برای اهدای خون بین ۱۸ الی ۶۰ سال است و تفاوتی بین زن و مرد در اهدای خون وجود ندارد، تنها خانم‌ها در دوران قاعدگی و بارداری نباید خون اهدا کنند.

  • ۹۷/۰۷/۰۲
  • حمید لک

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی